Relevansoptimering av hemsidor

Relevansoptimering av hemsidor

Sökmotoroptimering med fokus på relevans

Relevanta sökord som ger resultat

När vi sökmotoroptimerar själva hemsidan brukar vi kalla det ”on-page optimering” eller ”onsite optimering” vilket kortfattat betyder att man hjälper Google att förstå vad sidan handlar om och vad sidan är relevant för. När Google spindlar igenom er hemsida ser de den på ett helt annat sätt än vad vi människor gör. Har man en hemsida som inte är sökmotoroptimerad så kan man likna sidan vid en tidning som enbart består av en liten brödtext, inga rubriker, feta texter eller bilder. Skulle man läsa en sådan tidning blir det rätt jobbigt och svårt att snabbt kunna bilda sig en uppfattning om vad sidan handlar om.

Kostnadsfri Offert

Vill ni också få nya kunder genom Google? Fyll i formuläret redan idag så skickar vi en kostnadsfri offert!

Bra innehåll lönar sig

På samma sätt som vi vill läsa en tidning vill Google läsa er hemsida och därför kan vi med hjälp av att sökmotoroptimera vår hemsida tala om för Google vad som är en rubrik, en fet text, en bild och en titel. Idag finns det många bra CMS-verktyg (verktyg som man bygger hemsidan med) som sköter mycket av detta per automatik men vissa delar kräver kunskap och manuell handpåläggning. När vi sökmotoroptimerar en hemsida så tittar vi främst på fem delar. Finns sökordet med i titeln. Finns sökordet med i texten. Finns sökordet med i rubriken. Finns sökordet med i meta-beskrivningen. Är sidan innehåll tillräckligt och byggt på rätt sätt. Detta är en mycket viktig del i sökmotoroptimeringen.

Googles uppgift

Googles uppgift är att presentera ett så bra och relevant träffresultat som möjligt, lyckas dom inte med det kommer vi sluta använda Google. För att Google ska tycka att just er sida är en av de bästa sidorna att presentera i träffarna så måste er hemsida vara relevant för det man sökt efter. Att skapa ett bra innehåll är egentligen inte att sökmotoroptimera er hemsida utan borde mer en självklarhet för en siteägare. Om ni t.ex. söker efter ”luftvärmepumpar” så vill ni inte få upp sidor som handlar om hästar och det har Google förhindrat genom att titta på relevansen på en sida. Vill ni synas på luftvärmepumpar måste alltså ordet finnas med på sidan och i de delar som Google värderar.

Sökmotoroptimerad hemsida

Självklart hamnar ni inte topp 10 på Google bara för att ni har en sökmotoroptimerad hemsida där ordet ni vill synas på finns med på sidan. Ni kan lyckas relativt bra med ord som har låg konkurrens men det kommer inte ta dig hela vägen till toppen på lite svårare ord. Det är viktigt att sidan är sökmotoroptimerad men er placering på Google påverkas också av externa faktorer så som länkar eller det som vi brukar kalla för ”off page optimering”.

Kontakta Oss Redan Idag

  • 0380-127 00

Kontakta Oss Redan Idag

  • 0380-127 00

Vanliga frågor

Ja, de flesta i branschen är rätt överens om att om man jobbar med inlänkar på fel sätt så kan det skada er hemsida på så vis att du tappar positioner eller försvinner helt från Googles träfflista.

Om något tidigare seo-bolag, du själv eller någon annan har riktat dåliga länkar mot er hemsida så kan det vara bra att plocka bort dem. Försök först själv att kontakta de som ansvarar för den dåliga länken och går inte det så kan ni pröva att meddela Google om era dåliga länkar. Ni kan skicka in en lista till Google över länkar ni vill att dom ska ignorera genom Disavow i Google Search Console.

Om ni får en länk på vår sida kan jag få en länk på er sida? Att byta länkar med en annan sida är lätt för Google att genomskåda och brukar inte ge så mycket kraft, försök att skaffa länkar på annat sätt.

Att länka ut från er hemsida till andra sidor är bra men även här ska det ske på ett naturligt sätt. Så många som exempelvis 50 länkar från en vanlig företagshemsida till andra hemsidor är rätt ovanligt men några länkar till leverantör eller kunder är inget konstigt.